Ерік еркіндігі мәселесін зерделеу және түсіндіру. «Еркін ерік»



бет1/3
Дата12.04.2022
өлшемі18,86 Kb.
#138970
  1   2   3
Байланысты:
Ерік еркіндігі м селесін зерделеу ж не т сіндіру. «Еркін ерік»


Философия пәні
1 курс студенті Мусабек Даулет Арх 20-1к
Ерік еркіндігі мәселесін зерделеу және түсіндіру.
«Еркін ерік» - бұл әр түрлі баламалардың ішінен іс-әрекетті таңдау үшін рационалды агенттердің белгілі бір қабілетін білдіретін арнайы философиялық термин. Зерттеушілер арасындағы негізгі келіспеушілік дәл осы қабілеттің қай түрінің еркін білдіруге қатысты. (Ал қандай дау-дамай! Философтар екі мыңжылдықтан бері ерік еркіндігі туралы пікірталас жүргізіп келеді және бұл туралы барлық маңызды философтар бірдеңе айтқан.) Көптеген философтар ерік ұғымы адамгершілік ұғымымен өте тығыз байланысты деп санайды. жауапкершілік. Осы көзқарас бойынша, ерікті әрекет ету - бұл өзінің іс-әрекеті үшін моральдық жауапкершіліктің метафизикалық шарттарына сәйкес болу. (Әрине, жауапкершіліктің эпистемалық шарттары да бар, мысалы, хабардар болу - немесе оның болмауы, мысалы, қылмыстық надандық сияқты - іс-әрекеттің қол жетімді баламалары және осы баламалардың моральдық маңызы туралы.) Бірақ еріктің маңыздылығы шектеулі емес оның моральдық жауапкершілікпен байланысына. Еркіндік - бұл адамдардың жетістіктеріне (яғни, қайсарлық пен шығармашылық жұмыс мақтауға тұрарлық), жеке автономия мен қадір-қасиетке, біздің сүйіспеншілік пен достыққа беретін құндылығымызға лайық болу шарты.
Кейбір философтар әрекет бостандығы мен ерік еркіндігін ажыратады, өйткені біздің мақсатқа жетудегі жетістігіміз ішінара біздің бақылауымыздан тыс факторларға байланысты. Сонымен қатар, біз таңдауға тырысатын опцияларға әрдайым сыртқы шектеулер бар. Мұндай шарттардың болуы немесе болмауы (әдетте) біздің жауапкершілік шеңберімізден тыс болғандықтан, біздің жауапкершіліктің негізгі субъектілері - біздің таңдауымыз немесе «еріктеріміз» сияқты.
Менің ойымша, еркін ерік еріктің бір бөлігі болып табылады. Егер біз мәселені тұжырымдамалық деп санасақ. Бірақ мұны барлық философтар келісе бермейді. Мысалы, Декарт еріктік қабілетті таңдау еркіндігімен анықтайды («бұл қабілет тек бір нәрсені жасай алатындығымыздан тұрады - бір нәрсе - не істейміз, не жасамаймыз» және тіпті: «Ерік табиғатынан соншалықты еркін, оны ешқашан мәжбүрлей алмайтындай етіп қояды». Ерік табиғаты туралы мәселеде осындай экстремалды және қатаң ұстанымға келе отырып, Декарт Дунс Скотқа кейінгі схоластикадан (Суарес олардың ішіндегі ең көрнектісі) өткен дәстүрді білдіреді.
Алайда, көптеген философтардың көзқарасы - біз еркін емес ерік-жігерді елестете аламыз. Шынында да, ерік-жігер туралы пікірталастардың көпшілігі бізде адамдарда бар ма деген сұрақ төңірегінде жүреді, дегенмен, іс жүзінде біз мұны немесе оны жиі жасайтындығымызға ешкім күмәнданбайды. Біздің ерік-жігерімізге негізгі қауіп-қатерлер детерминизмнің әр түрлі болжамды түрлері болып саналады: физикалық / себеп-салдарлық, психологиялық, биологиялық, теологиялық. Детерминизмнің әр вариациясы үшін (i) ерікті еріктің болуы негізінде немесе басқа тәуелсіз негіздер бойынша оның шындықты жоққа шығаратын философтар бар; (ii) оның нақтылығын қабылдайды, бірақ оның ерік-жігерімен үйлесімділігін қорғайды; немесе (iii) оның шындықты қабылдауы және оның ерік-жігермен үйлесімділігін жоққа шығару. Сонымен қатар, детерминизмнің кез-келген вариациядағы ақиқаты ешқандай айырмашылық жасамайды, өйткені ерік еркіндігі мүмкін емес.
Егер ерік-жігер сияқты нәрсе болса, оның өлшемдері көп. Келесі талқылауда мен философтардың назарын ерекше аударған бостандыққа қатысты сипаттамаларды қысқаша сипаттаймын. Мен оқырманға ескертуім керек, көптеген философтар осындай сипаттаманың маңыздылығын атап өткен кезде, мүмкін, басқа философтардың - олардың тікелей аудиториясының теорияларымен келіспеушілік тудырады - олардың көпшілігі осы жерде талқыланған көптеген басқа қасиеттердің маңыздылығын мойындауы мүмкін.

  1. Рационалды талқылау



Достарыңызбен бөлісу:
  1   2   3




©engime.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет