Қазақ халқыныңқалыптасуы. «Қазақ»этнонимі. Қазақжүздері. Қазақ халқыныңқалыптасуыдаөзгехалықтарсияқтыұзақуақыттықамтиды. Оныңалғашқыкезеніңсонауарийлерментурларзаманынанбастағандұрыссияқты, Себебі, тарихсабақтастығындабайланыстытайпалардыңпайдаболып, оныңбіртіндепдамуына , тайпалықодаққа, оданхалыққадейінгідәрежегежеткендігібелгілі. Дамудыжүйелейкелеандрондықкезеңненбастапсақсарматдәуіріаралығыналғанжағдайдыңөзіңдебұларалықтақыруарөзгерістердіңболғаныбайқалады. Тайпалардыңорналасуы, олардыңжайылымдықаймақүшінсоғыстары, олардыңорныныңауысуынаәкелді. Бірақолауысусолбелгіліаймақтаөтті. Ежелгі қазақдаласындағықоғамдықмаңызыбароқиғаларолтайпалардынәсілдік, әріантропологиялықөзгеріскетүсірді. Арийлерментуртайпаларынан, одан былай қалыптасқансақтайпалықодағынанкейбрзерттеушіғалымдарнәсіліжағынаневропоидтарға, алтілінүндіирандықтопқажатқызады. Келесі кезенді ғұндардыңқонысаударып, әсіресе, халықтардыңұлықонысаударукезеніндепайдаболғанежелгімемлекеттердіңтүзілуіменбайланыстыруғаболады. Енді жерде тайпалар нәсіліжағынанмоңғолтектес, тілдікқұрамытүркітілдескекөшті. Жаңакелгентүркітайпаларыертеректегітүркідәуіріедегіөміркешкенсақсарматтайпаларынантропологиялықжағынандаөзгеріскеұшыратты. Ғұндардыңкелуіменкүшейетүскентүркіленубіртіндепкеңетекжаяды. Түркі, БатысТүркі, Түркешқағандықтартұсындағыөмірсүргентайпалардабұлаймақтаэтникалыққауымдастықтыңқалыптасуыназорүлесқосты. Шыңғысұрпақтарыныңмемлекеттеріқұрылуына дейінгі аралықтақазақдаласындаорыналғанБатысТүрікқағандығынадейінгімемлекеттертүркіленудібұрынғыдандакүшейтті. Тектүркіленуғанаемес, бұкезеңдемұсылманданудақабатжүрді. Ертефеодалдықортағасырлықмемлекеттердеөміркешкентайпаларбұлпроцестіңшапшаңжүруінеүлесқосты. Қазақхалқыныңқалыптасуынақомақтыүлесқосқанқыпшақкезеңіекендігінайтқанжөн. III ғасырдан XIII ғасырғадейінқыпшақэтносыэтникалықдамудыңәртүрлібесжағдайындаІшкіАзиядағытайпаданҚазақдаласындақазақхалқыныңқалыптасуыныңаяұталукезеңінедейінгіаралықтықамтыды. Қыпшақхалқыныңбіртұтасболып, кеңаймақтақалыптасуындакедергіболғанмоңғолшапқыншылығы. Кейбірғалымдар , тіпті, моңғолшапқыншылығыболмағанда, қазірбіразхалықтарортақатауменқыпшақ халқыболыпаталаредідегенпікірлерайтады. Моңғолшапқыншылығыбұлтүзіліскежолбермей, қыпшаққоғамындағыэтникалыққалыптасудыбөлшектеді. Бірқыпшақэтносынанбірнешетүркітілдесхалықтартарады. Оныңішіндеқазақ, башқұрт, татар, қырғызт.бхалықтар. Ал оныңсалдарынқарастыратынболсақ, түркітілдестайпалардыңхалықболыпқалыптасуынасолортадаөмірсүргенкейтайпалардыңнегізболғандығынкөреміз. Осыныңарқасындатөмендегідейэтникалықтоптарпайдаболды. 1. Қыпшақтобыбашқұрт, қазақ, қарайым, қараөалпақ, қарашай, малқар, құмық, қырымтатарлары. 2. оғызтобыәзірбайжан, балқантүріктері, гагауыздар, түркімендер. 3. Қарлұқтобыөзбек, ұйғырлар. 4. Аралықбұтақалтай, қырғыз, салар, тофы, тува, хакас,шор, шұлым. Қазіргі дерек бойынша әлемдеотызғатартатүркітектесхалық 22 мемлееттеөмірсүреді. XIII ғасырдыңбасындақалыптасыпүлгермегенқазақхалқыныңзорапатқаұшыратқанмоңғолшапқыншылығыболды. Шапқыншылыққазақхалқыныңхалықболыпқалыптасуынекіғасырға тежеді. Отырықшылықтыңжойылуы, қалалардыңжерменжексенболуы, елдімекендердегітайпаларменрулардыдақырғынғаұшыратты. Моңғолдардыңжаулауыбағыныштылыққатүскентайпалардыңтексаясиэкономикасынағанаемес, оныңантропологиялық, демекфизиологиялық жағынадаөзгерісенгізеді. Кейбірқалалардыңталқандалуы, дамуынтоқтатуы, жергіліктітайпалардыңмәдениетіненұқсанкелтірді, отырықшылықтыжойды. Еңбастысыбелгіліаймақтыңортақтастығытайпаларшаруашылығының, әдетғұрып , салтсанасыныңбіртіндепбір диалектіде сөйлесуіде, жалпыалғандабірбіріменқайжағынанболсадажақындасатүсуіжүріпжатты. Қазақ даласында пайда болғанЖошы, Шағатай, Үгедейұлыстарындаақсүйектербилігіорнағаныменоларбіртіндептүркіленді, тіптіжергіліктіхалықтыңтілінқабылдады. Бір аймаұтаөміркешкентайпаларменрулардыңшаруашылығыныңүштүрінегізіндеортақэкономикасы , тілі , мәдениетіқалыптасты. Қажеттіліктентуындағанбұлалғышарттараймағыжағынанортақтасболғантайпаларменрулардыңбірігуінтездетті. ҰлыстардыңорнындаXIII-XV ғасырлардағыпайдаболғанАлтынОрда, оныңәлсіреунәтижесіндебелгіліболған. АқОрдадағы,Моғолстан,НоғайОрдасыныңқалыптасуыдатайпалардыңэтникалықтоптасуынаықпалетті. Оныңішінде, әсіресеАқОрдадағытоптасужылдамжүрді. Оған негіз болғанАқОрданыңқыпшақтардыңжеріндеқұрылуы. ТүбіндебұлаймақтыңқазіргіҚазақстанаймағыекендігінескерсек, АқОрданыңбасқаиеліктергеқарағандақосқанүлесініңзорекендігінайтуғаболады. Ал, моғолстанныңжеріналсақ,олқазіргіЖетісуғасай келеді, сондықтандабізмоғолстанныңдатарихтағыорнынатауымызкерек. Белгіліаймақтардаөмірсүргентайпаларөздерініңтұрақтылығынабайланыстыайқындалады. Оғанбізжетісуаймағындағыүйсіндерменқаңлылардымысалғыалсақжеткілікті. Себебі, аталған тайпалар бұлаймақтасанғасырларбойыөмірсүріпкеледі,олардыңавтохотондылығыайқын, қазірдіңөзіндеЖетісужеріндегібелгіліруларғажатады. ДештіҚыпшақжеріндебіртіндепқалыптасқанүшәулеттіңекеуініңЖошыжәнеШайбанныңбастыаймағықазақдаласында өмірсүріп, билікүшінөзарашайқасты.Шыңғысұрпағыжергіліктітайпаларғаараласыпкетті. Қазақ халқыныңқұрылуынамоңғолшапқыншылығынанкейінқайтаөрлейбастағандәстүрлішаруашылық, көшпеліжәнежартылайкөшпелімалшаруашылығының, отырықшыегіншіліктіңүйлесуіықпалетті. Қазақ даласында ертеден өмірсүріпкележатқанжәнетүрлісаясижағдайларғабайланыстыкөшіпқонупроцесініңкүшеюінәтижесіндеқоныстепкентайпаларболыптоптастырды, кейінкелешекте«қазақ»дегенэтникалықортақатауғаиеболды. «Қазақ»этнонимі, қазақжүздері. «Қазақ»этнонимініңтуутарихыұзақуақытбойығылымитартысқатүсіпкележатыр. Дегенменде, айтакететінжағдай, еңалғашрет«қазақ»термині 1245жылыМамлюктікЕгипетеліндеқыпшақтармекендегенжердеараб-қыпшақсөздігінде кездеседі. Бұлсөздік«қазақ»терминініңжазбашадереккетүскенніңдәлелі. «Қазақ»термині«еркін,кезбе»дегенмағынадааударылған. Бұлаударматерминніңәлеуметтікмәнінкөрсетеді.Демек, XIV-XV ғасырларғадейінқазақдаласындаорынтепкенмемлекеттердіңде«қазақ»халқыныңқалыптасуынақоқанүлесімол. Қазақхалқыныңтолыққалыптасыпаяқталуы XIV-ғасырдыңекіншіжартысы XV-ғасырдыңбіріншіжартысы. Осы саланыңзерттепжүріпғалымдарсонауортағасырлықкезендежазылғанболжамдардынегізгеалады.Оныңішінде,әсіресе,ВизантияимператорыКонстантинБогрянародныйдың«мемлекеттібилеу»аттыеңбегінде(X ғасырдыңорташені) Кавказдыңсолтүстікбатысындажатқан«Қазахияелі»туралыайтқанмәліметтер. БұлжөніндеғалымМинорский«Казахияның»«Касахия»дептүсінуқажеттігін айтқан. Ғалымдар«Касахия»ұғымының«қазақ»емес«косок»тайпасытуралы, алоларКавказдағыавтохтондытайпадейді. Демек, қазаққақатысыжоқекендігіндәлелдейді. «Қазақ»терминітуралығылымипікірлердіңмұсылмандыққоғамдадаорыналғандығытуралы жәнеолардыжинақтап,Қазақстантарихын II томынатүсіргенғалымБ.Е.Көмеков. Ғалым«Китапат-танбихва–ль-ишраф» , «Худудәлалам», «Китабәлфутух», «Қасиеттіжылнаманың», «Қазақ»дегентермингеқатыстыжерлерінеталдаужасайды. «Қазақ»терминіқыпшақтарқоғамындақалыптастыдепайтылғанойәбдендұрыс, себебікеңқазақөлкесісолқыпшақтармекеніндеорналасқан. Соныменқазақұғымыныңпайдаболуықыпшақкезеңіментікелейбайланысты. Бұлорайда«қазақ»терминініңалуантүрліеріктілердіайтуүшінқолданылуы оныңәлеуметтіңмағынасынасәйкесекендігінкөрсетеді. IX-X ғасырлардаәртүрліаймақтарда«қазақ»дегенатаукездесіпотырған, бұлеркінөмірсүргендердіжалпыосылайаталғандығынкөрсетеді. Қазақ халқыныңжүзгебөлінуіғалымдардыңалдындағытұрғанәлдедешешімінтаппағанмәселе. Жүзгебөлінудіңаймақтықнегізіндежүргенібелгілі. Бұныңтөңірегіндегібастымәселе, оныңуақытынанықтау. «Жүз»терминітуралыдаойларкөп. Осыкезгедейінгі«жүз», «жақ»дегенұғымдыберіпкелсе, К.А. Пищулинаныңзерттеулеріне сүйенеотырып, «тармақ»дегенсөзбентүсіндіріледі. Егердеқазақхалқыныңүшжүзгебөлінуінбасшылыққаалаотырып, жалпыертеректеөмірсүргентайпалардың, халықтардыңбөлінудіңүйсіндерденбасталғаныңкөругеболады. Ежелгіүйсінмемлекетіүшке; шығыс, батыс, орталықболыпбөлінген, батыстүрікқағандығыонқанатжәнесолқанатболыпекігебөлінеді. Жалпыежелгі, ертеректегікезеңдегіосылайшасаясижағынанмаңызыбарбөлінупроцесіүйсіндердіңүшке, алқалғантайпаларменхалықтардыңмоңғолшапқыншылығынадейінгіаралықтаекігебөлінгендігінекөзжеткізуқиынемес. Ал, Шыңғысханжаулапалғанжерлерін, оныңішіндеқазақдаласынүшбаласынаберуінебайланысты , үшұлыспайдаболды. Әрине, бұлтұста«жүз»дегенұғыморыналғанжоқ. «Жүз»ұғымыныңкең етек алуыныңТәукеханныңбилеринститутыныңнегізінқалауыменбайланыстырғанжөнсекілді. Бұл XVII ғасырдың II-жартысынанбасталады. Оныңүстіне XVII ғасырдыңғасырдың II жартысы XVIII ғасырдыңбіріншіширегіРамоновтарәулиетініңеңбеделді I Петрдіңзаманы. Ресейді көркейтуді- шетаймақтарбайлығынигеруарқылыжүзегеасырудыкөздегенол, қазақдаласынзерттеумақсатындаэкспедициялардыбіріненсоңбірінаттандырады. Жүздердіңорналасуы, оныңқұрамындағытайпалартуралы, тіпті, рушаңырақтарыныңнақтысаны генерал-губернаторларғажинақталыптапсырылыпотырды. Осындаймәліметтердібасшылыққаалаотырып, XVIII ғасырдағыүшжүзқазағыныңжалпысаны 2 млнадамғажеткендігінбайқауғаболады. Үш жүздіңорналасуынажеке—жекетоқтаған, Орынборгенералгубернаторы Г.Волоконский XVIII ғасырдабаршақазақстантерриториясыЖетісу, ОрталықҚазақстанжәнеБатысҚазақстанболып, 3 түрлішаруашылықаймаққабөлінгендігінжазыпқалдырған. Олардыңәрқайсысыныңөзжайылымдарыменқыстауларыболған. Әрбіржүздіңтайпаларыжалпы шаруашылықортақтастығынегізіндетоптасқан, өзшекарасыныңөзгежерлергекөшіпқонбауларымендараланған. Әрбіржүзөзініңмалынбелгілібіраймақтажайған. Осыменқатароларөздерініңсаясиэкономикалық, әлеуметтікмәселелерінжекешешіпотырған. Жүздердіңтілі, әдетғұрпы, шаруашылығыжағынанбірбіріненешбірайырмашылығыболғанемес. ЖетісукөшпенділеріШу, Талас, Сарысу, Сырдария, Ілеөзендерініңбойында, Алатаужайылымдарындакөшіпжүрді. БұлаймақҰлыжүзжерідепаталды. Ұлыжүзге: үйсіндер, қаңлылар, дулат,албан,суан, жалайырларжәнет.б. жатады. Орта жүзқазақтарыСырдария,Қаратаубаурайындатұрды. Тобыл,Есіл,Нұра,Аякөз,Ертісөзендерініңбойындаотырықшылдықпенайналысты. ОларОрталықҚазақстанныңдалалықаймағынкөшіқонғатиімдіпайдаланды. Оларғақыпшақтар,арғын,найман,керей, қоңырат, уақтарт.б. кіреді. Қазақхандығыныңқұрылуалғышарттары Қазақ сұлтандарыЖәнібекпенКерейдіңдербесхандыққұрутуралыойларыныңжылдарбойықалыптасқандығындәлелдейтіннақтыжағдайларбар. «Көшпеліөзбек» ханы ӘбілқайырдыңжаулауәрекеттеріқазақтардытығызқоныстанғанСырбойынанығыстырабастады. Бұләрекеттер, әсіресе, 1446 жылданбасталды. ОсыжылыӘбілқайырханТүркістанаймағыниеленіп,сондағыСығанаққаласынастанаетеді. Сөйтіп, мемлекеттіңсаяси орталығыКерейменЖәнібексұлтандарұлысыжерінеауысады. ӘбілқайырханСырдыңортаағысыбойыниеленуарқылыДештіҚыпшақтыңОртаАзияменсаудақатнастарынаөзбақылауларынорнатады. СолсияқтыСырбойындағықысқыжайылымдаршайбанилықсұлтандариелігіне көшті. Саясиәріэкономикалықаймақтанайырылуқазақсұлтандарынаүлкенсоққыболыптиді. Әбілқайырханныңмұнадайіс-әрекетіосыаймақтыиеленіпкележатқанОрысханұрпақтарыныңмүшелерінеқайшылықкелтірді. Көшудіңбастамасыосыжағдайларболса,арықарай оныңөршитүсуінеәкелген 1457жылғыоқиғаболды. «Көшпеліөзбек»хандығының, оныңбилеушісіӘбілқайырхан 1457 жылыөзастанасСығанақтүбіндеойраттарданойсырайжеңілді. СолжылыӘбілқайырдыңішкісаясатынанаразылықбілдіргенКерейменЖәнібексұльандар 200 мыңқазақпенМоғолстанғақонысаударды. МоғолстанханыЕсенБұқаныңолардықұшақжаяқарсыалудыңекісебебібар. Біріншіден, ЕсенБұқаменКерейөтежақынтуыс. ЕсенБұқаКерейдіңқарындасынаүйленген. Екіншіден, ЕсенБұқаКерейменЖәнібектіңкүшінпайдаланып,ойраттар мен Көшпеліөзбекхандығынанқорғануүшіншекаранынығайтудыкөздеді. ҚазақхандығыЖетісудыңбатысбөліғіндеШуменТаласөзендерініңаралығындаҚозыбасдегенжерденегізінқалады. ОсытұстаКерейменЖәнібектіңБатысЖетісуғақоныс аударуыныңмәнінесебептерінемәнберетінболсақ,ағайындыекіқазақсұлтандарыныңкөшпеліөзбекханыӘбілқайырханныңжүргізгенішкі-сыртқысаясатына, әсіресе, салықтыкөбейткенэкономикалыққысымынақарсынаразылықтарыдепбілсек,екіншіденЖошыәулетінен шыққанКерейменЖәнібектіңалдынақойғанеңбастымақсаты—жаңақалыптасыпбіткенқазақхалқыныңмемлекетіндербестүрдеқұруболды.Адамзаттыңтарихқадейінгіэволюциясы Лекция мәтіні:
1. «Адамзаттың тарихқа дейінгі тарихы» пәні адамзаттың және адам қоғамының пайда болуын, сондай-ақ олардың қоғамдық, әлеуметтік институттарының тууы мен дамуын объективті-тарихи тұрғыдан түсіндіру. Бағдарламада тарих ғылымының негізгі теориялық мәселелері: адамның пайда болуы және қалыптасуы, олардың алғашқы еңбек, шаруашылық, тұрмыс әрекеттері, қоршаған табиғатты игеруі, қоғамдық қатынастары, рулық қоғамның шығуы және дамуы, алғашқы қоғамдық құрылыстың ыдырауының алғы шарттары және таптық қоғамның шығуы мәселелері қамтылған. Сондықтан да аталған курс адамзат тарихының жалпы заңдылықтарының теориялық негізін оқытуда маңызы зор.
Пәннің мақсаты: Адамзаттың тарихқа дейінгі эволюциясы қазақстан тарихының ертедегі дәуірінен бастап негізгі кезеңдері туралы оның этногенезі, рулық қоғамның шығуы, алғашқы қауымдық құрылыстың ыдырауының алғы шарттары, дамуының үздіксіздігі, сабақтастығы туралы объективтік тарихи білім беру.
Пәннің міндеттері: Адам баласының және қоғамның пайда болуы мен дамуының теориялық мәселелері, шаруашылықтың, материалдық және рухани мәдениеттердің пайда болуы және даму проблемасы, алғашқы қоғамның ыдырау заңдылықтары мен жалпы бағыттарын айқындауға міндеттелген.
Адамзат тарихына біркатар бірін-бірі дәйекті ауыстырып отырған қоғамдық экономикалық формациялар алғашқы тұрмыстық қауымдық құл иеленушілік, феодалдық капиталистік коммунистік формациялар мәлім. Алғашқы тұрмыс тарихының зерттеу пәні жер бетінде адамның пайда болуына таптық қоғамдар мен мемлекеттердің туына дейін бүкіл орасан үлкен уақыт кезенің қамтитын осы формацилардың алғашқы болып санады.
Алғашқы тұрмыстық қоғам тарихы адамның шығуы оның шаруашылық және қоғамдық қызметінің тууы мен бастапқы дамуы мен, оның материалдық және рухани мәдениетінің пайда болуы мен алғашқы кадамдарын зерттейді. Алғашқы тұрмыстық қоғам тарихының аса маңызды міндеті алғашқы тұрмыстың қауым құрылысының негізгі ерекшелікгерін анықтап табу, оның қалыптасуының, дамуы мен ыдырауының жалпы заңдылықтарын ашып көрсету, оның таптық қоғамға айналу жағдайлары мен формаларын зерттеу болып табылады.
2. Алғашқы тұрмыстық қоғамның тарихы – тарихы ғылымның бір шама жас саласы. Ол өткен ғасырдың екінші жартысында пайда болып әрі, тек жүз жылдай уақыттан бері ғана өмір сүріп келеді. Алайда, бұл бұрын адамдар адамзат тарихының бастапқы кезі туралы ұғымды көз алдына келтіруге әрекет жасамады деген ынта қою адамдарда өз дамуының өте ерте кезеңдерінде-ақ туған. Қалай болған күнде де этнографтар зерттеген ең артта қалған халықтар да өздернің алыстағы өткеншағы тұралы ата бабалары іс әрекеттері мен ерліктері тұралы рулар мен тайпалардың шығуы жайына аузекі әнгіме-аңызда табылған. Санау ежелгі заманды көршілерінің тіршілік еткен шағын қадағалау олардың өткен шағылар көз жіберу әрекеттері де жатады. Орта ғасырларда шіркеу мен схоластика ғылымды жаншып басып келді. Осы кезде ежелгі заманға қарағаннан гөрі адамдардың өткен шағы туралы және беймәлім елдердің халыктары жайында, барып тұрған қисынсыз ойдан шығарылған қаусеттер таратылды. Орта ғасырдағы географтар мен шежірешілер ит басты адамдар (киноцефалдар) туралы немесе көрпе сиякты өзінің орасан үлкен құлақтарына оранған фанезийліктер жайындағы аңыздарды шын деп білді. Адамзаттың шығуы жене оның ауел бастапқы тарихи проблемаларыны келетін болсақ, бұл жөнінде бәрі де библия (інжіл) аңыздарында айтылып қойылған деп саналды. Ал, қалайда осы қиын жағдайлардын өзінде де жер және оны мекендеген халықтар жайындағы білім молайып кеңейе түсті. Осы білімдер кейініректе алғашқы тұрмыс тарихын зерттеудің көзі де болды. Араб географтары Шығыс Европа мен Азия халықтарының сипаттамасын құрастырды. XIII ғасырдағы орта азия халықтары туралы тамаша деректертер географ Чан-Чуньнің сапар жазбаларынды сақталған. Сауда байланыстарын орнату үшін Шығысқа аттанған саяхатшылар (Плано Корпини, Рубрук, Мерко Поло және басқалары) европалықтардык Шығыс халықтарымен таныстығын кеңейте түсті. Европада этнография білідердің қорланып жиналуындаға нағыз төнкеріс ХV ғасыр ұлы география жаналықтар ашылған көздерден басталады.
XVIIІ – ғасырдың өзінде-ақ шотланд философ Адам Фергюсон (1723-1816 жж.) өзінің “Азаматтық қоғам” тарихы очеркінде 1767 жылы белгілі дәрежеде этнографиялық мариалда құрып адам мәдениеті дамуының жалпы концепциясын жасауға тірісті.
Ежелгі металлургия кезеңіндегікөшпелілерөркениетініңқалыптасуыныңалғышарттары. Атқа міну мәдениетінің генезисі. Металлургия туралы тарихи мәліметтер. Металлургия – кенді шикізаттан, қайтарма шикізаттан және шикізатты өңдеудің әртүрлі аралық өнімдерінен металдар мен қорытпаларды өндірумен айналысатын өнеркәсіптің саласы. Металлургия - бұл металдарды бөліп алу мен тазарту, химияның, физиканың, физикалық химияның және бірқатар техникалық пәндердің негізінде пайда болған және дамыған қорытпаларды, ұнтақты және композициялық материал-дарды алу әдістері туралы ғылым. Б.з.б. дейінгі бірнеше мыңдаған жылдарға дейін-ақ алтын, күміс, мыс, қорғасын секілді металдар алынған. Қазіргі уақытта металлургия саласына 72 металл жатады. Бүгінгі күні 86 металл белгілі, оның 63-і, яғни 75 % жуығы, XIX ғасырдың басында ашылды. Металдың ашылуы мен оны таза күйде бөліп алуға дейін көп уақыт өтті. Мысалы, бериллий 1798 жылы ашылды, ал таза металл зертханада тек 1899 жылы алынды –101 жылдан соң. Металдың зертханада алынуымен оның өнеркәсіптік өндірілуіне дейін де көп уақыт қажет. Кез-келген металды бөліп алу процесінің өнеркәсіптік игерілу ұзақтығы өңдеу құнымен ғана емес, оның тәжірибелі қолданылуымен де анықталады.
Ежелгі металлургияның отаны ретінде қазақ жерін атауға болады. Металды балқыту арқылы, одан бұйым жасауды ата-бабамыз осыдан 4-5 мың жыл бұрын меңгерген еді. Металлды меңгеру бойынша археолог ғалымдардың ғылыми тұрғыдан дәлелдері Қазақстаннан табылған көптеген құнды жәдігерлермен байланысты. Қазақстан бүгінгі таңда да түсті және қара металлургияның қайнар көзі саналады. Археолог ғалымдардың мәлімдеуінше ежелгі замандағы металлургияны өндіру Орталық Қазақстан жерінде жүзеге асты. Бұл аймақта ерте кезеңде адамдар мыс балқыту арқылы түрлі бұйымдар жасаған.
Металл өндіру мен оның тарихтағы орны жайлы Қазақстан Республикасы Тұңғыш Президенті Н.Ә. Назарбаев «Ұлы Даланың жеті қыры» атты мақалада мынадай ой-пікір білдіреді: «Металл өндірудің амал-тәсілдерін табу тарихтың жаңа кезеңіне жол ашып, адамзат дамуының барысын түбегейлі өзгертті. Сан алуан металл кендеріне бай қазақ жері – металлургия пайда болған алғашқы орталықтардың бірі. Ежелгі заманда-ақ Қазақстанның Орталық, Солтүстік және Шығыс аймақтарында тау-кен өндірісінің ошақтары пайда болып, қола, мыс, мырыш, темір, күміс пен алтын қорытпалары алына бастады. Ата-бабаларымыз жаңа, неғұрлым берік металдар өндіру ісін дамытып, олардың жедел технологиялық ілгерілеуіне жол ашты. Қазба жұмыстары барысында табылған металл қорытатын пештер мен қолдан жасалған әшекей бұйымдары, ежелгі дәуірдің тұрмыстық заттары мен қару-жарақтары бұл туралы тереңнен сыр шертеді. Осының бәрі ежелгі замандарда біздің жеріміздегі дала өркениеті технологиялық тұрғыдан қаншалықты қарқынды дамығанын көрсетеді».
Қазақстандағы металлургия өндірісі бастауы энеолит кезеңінен бастау алады. Ғылыми тілде энеолит дегеніміз мысты-тас кезеңі деп сипатталады. Ал мыс болса бірнеше металлдар қоспасынан тұрады.
Неолит дәуірінен соң келетін келесі тарихи кезең – энеолит дәуірі деп аталады. Осы энеолит дәуірінде адамдар мыс балқытуды толық игеріп, оны тұрмыста кеңінен қолдана бастады. Энеолит дәуірі б.з.б. ІІІ-ІІ мыңжылдықтар аралығын алып жатыр. Бұл дәуірдің басты ерекшелігі, жоғарыда атап өткеніміздей – металл өңдеуді игеру болып табылды. Осы дәуірде тас құралдар жасау ісі құлдырап, олардың орнына мыс қосылған бұйымдар жасала бастады. Энеолит дәуірінде алғаш рет мыстан пышақтар, түйреуіштер және инелер жасала бастайды.
Энеолит дәуірінде алғаш рет мыстан пышақтар, түйреуіштер және инелер жасала бастайды.
Мыстан жасалған шоттың немесе басқа да құралдардың тастан жасалған шапқыға қарағанда жұмыс істеу тиімділігі бірнеше есе артты. Мыстан жасалған құралдар тиімділігі нашар тас құралдарды жаппай ығыстырып шығара бастады. Мыс қалыптардың ойлап табылуы құралдарды көбейтіп шығаруға мүмкіндік берді. Мыстан жасалған өткір жүзді құралдардың пайда болуынан қармақ сияқты бұрын белгісіз болған құралдар да ойлап табылды. Металлдың адам мен қоғам өміріне ене бастауы энеолит дәуірінің басты ерекшелігі болып табылатын.
Ұлы Дала көшпенділер өркениетінің бастауында тұрған ерекше мәдениетке төрткүл дүниенің қызығушылығын арттырған жылқы малы болып табылады. Қазақ халқында жеті саны дүниетанымында киелі орын алады. Жеті қазына, жеті ата, жеті шелпек секілді нанымсенімдері ұлы дала халқы ежелгі көне дәуірден бастап мән берген. Көшпенділер жеті қазынада алғашқы орында жылқы малын ерекше қастерлеп отырған.
Бүгінгі қоғам дамуында Елбасы Н.Ә.Назарбаевтың "Ұлы даланың жеті қыры" атты мақаласында: "Жылқыны қолға үйрету арқылы біздің бабаларымыз өз дәуірінде адам айтқысыз үстемдікке ие болды. Ал жаһандық ауқымда алсақ, шаруашылық пен әскери саладағы теңдессіз революцияға жол ашты."-деп атқа міну адам өмірінің эволюциясының қозғаушы күші екенін атап өтсе; "Автокөлік қозғалтқыштарының қуаты әлі күнге дейін аттың күшімен өлшенеді. Бұл дәстүр – жер жүзінде салт аттылар үстемдік құрған ұлы дәуірге деген құрметтің белгісі."-деп жылқыны мотор күшінің эквиваленті екенін ескерді.
Елбасының мақаласында атқа міну өнері қазіргі заман жетістіктерінің бәрі осы мәдениеттен тарағаны, оның тарауына мына біздің ұлы дала ата-бабаларымыздың себепкер екенін атап көрсетеді. Сонымен қатар түркі танушы ғалым В.В.Радловтың еңбектерінен Атқа міну мәдениетінің тарихын кездестіре аламыз.
Сондықтанда жылқы малын зерттеген Канзас университетінің профессоры Сандра Лин Олсен еңбектеріне назар аударсақ, алғашқы Қазақ жерінде б.з.б. 5-4 ғасырда өмір сүрген ежелгі Ботайлықтар жылқыны қолға үйреткендігі дәлелденген. Дегенменде сан алуан жануар ішінен көлік ретінде неліктен жылқыны таңдағаны?! Бұл сұрағымызға ғалым Дени Дудро еңбектерінен кездестіре аламыз. Оның "Атпен жүрудің денсаулықты сақтаудағы мақсаты мен маңызы" атты трактатында, барлық денсаулыққа пайдалысы ең маңыздысы атқа мінудің көптеген ауруларды емдеп-жазуға болатыны дәлелденген002E
Сонымен қатар жылқы малының сүтінің пайдасы жайлы ғалым В. Толстиков деген дәрігер: “қымыз асқазанды ыстап, адамның өзін әлдендіреді, оның тәнін жаңғыртады” - деп жазған екен. Неміс ғалымдарының зерттеулері бойынша жылқы еті 17 түрлі ауруға ем болып табылады. Сондықтанда бүгінгі Тәуелсіз еліміздің Мемлекеттік Елтаңбасында бейнеленген қанатты тұлпар - дала дүлдiлi, тәуелсiздiкке, бостандыққа ұмтылыстың бейнесi екендігін білдіреді.