Әдебиет теориясы көркем әдебиеттің ерекшелігі, оның мазмұнының ерекшеліктері және олардың тарихи дамуындағы формалар, көркем шығарманың тұтастығы және оның қызметі әдеби формаға жатады



Дата06.02.2022
өлшемі17,18 Kb.
#81175
Байланысты:
сроo Ақерке


Қазақстан Республикасының Білім және ғылым министрлігі
Семей қаласы Шәкәрім атындағы мемлекеттік университеті
Сөж
Тақырыбы: Мәтін өңдеу

Орындаған: Геминлай Ақерке


Тексерген: Секей Жанбота
Семей
2020ж.
Мәтінді өңдеңіз.

Әдебиет теориясы - көркем әдебиеттің ерекшелігі, оның мазмұнының ерекшеліктері және олардың тарихи дамуындағы формалар, көркем шығарманың тұтастығы және оның қызметі әдеби формаға жатады.. Әдебиет теориясының әдебиет тарихымен, әдеби сынмен байланысы жоғары. . Курстың негізгі мақсаты - әдебиет туралы ғылымның негізгі ұғымдарымен, оның құрылымымен, терминологиясымен, көркем шығарма мен әдеби процестің негізгі ғылыми тәсілдерімен таныстыру.. Әдебиет теориясы - ашық ғылыми пән. Ол ғасырлар бойғы көркемдік және философиялық дәстүрлерге де, қазіргі сөз суретшілерінің, сыншылардың, әдебиеттанушылардың тәжірибесіне де назар аударады.


Әдебиет теориясының пәні
Әр ғылымның өз пәні бар. Әдебиет теориясының пәні қандай? Бұл ғылыми пәннің шекаралары қандай? Тақырыпты анықтау дегеніміз - осы ғылымның қызмет аясын, міндеттерін және оның ерекшелігін анықтау.
Франциядағы және ішінара АҚШ-тағы постструктуралистік дәуірдің теориялық әдебиеттануының дамуын қорытындылайтын жұмыстар жүргізілген.. Компаньонның ең беделді шетелдік кітаптарының бірі келесі пайымдауларды қамтиды. Мүмкін, қандай да бір қорытынды шығарып, әдеби теорияның картасын жасауға бола ма? Және қандай формада? Бұл мүлдем мүмкін емес мәселе емес пе, өйткені Пол де Ман айтқандай, "әдеби теорияның басты теориялық қызығушылығы-оны анықтау мүмкін еместігі"? Теорияны тек теріс теология туралы айтуға болатын құпия Құдай сияқты теріс теорияның арқасында ғана түсінуге болады ма? Бұл барды тым жоғары көтеруді, әдеби теория мен нигилизм арасындағы ұқсастықтарды (шынайы болса да) асыра көрсетуді білдіреді.
Әдебиет туралы күнделікті дискурстың алғышарттары енді қабылданбайтын кезде, олар сұрақ қойылған кезде, тарихи құрылымдар, конвенциялар ретінде қарастырылған кезде Теория бар. Әдеби тарих бастапқыда белгілі бір теорияға негізделді, оның атымен ол әдебиетті оқытудан ескі риториканы алмастырды, бірақ біртіндеп бұл теория жоғалып, бұлыңғыр бола бастады, ал әдеби тарих мектеп-университет институттарымен анықталды. Анықтама бойынша теорияға шақыру оппозициялық, тіпті диверсиялық және бүлікшіл сипатқа ие, бірақ теорияның т тағдыры - академиялық институттар оны әдіске айналдырады - оны бұрын айтқандай ұстап алады. Енді, жиырма жылдан кейін, тарих пен теорияның қақтығысынан кем емес немесе одан да көп, екеуі де өздерінің бастапқы, ынталы дәуірінде қойылған сұрақтардың ұқсастығына күмән келтірмейтін боламыз.
Әдебиет теориясы әдебиеттің табиғатын, мәні мен қызметін, көркем шығарманы құрудың және әдебиеттің тарихи дамуының жалпы заңдылықтарын, оның әлеуметтік-эстетикалық функцияларын, әдебиеттің сапасы ретінде оның көркемдігін, сондай-ақ оны қабылдау ерекшеліктерін зерттейді.
Әдебиет әдебиеттануды зерттеу пәні ретінде теориялық әдебиеттанумен айналысатын бірқатар әдіснамалық мәселелерді анықтайды: көркем әдебиеттің өзіндік табиғатын, генезисін, заңдылықтарын өнер түрі ретінде түсіну. Көркем шығарманы имманентті түрде (кез-келген контекстті тартпай), сондай-ақ әртүрлі контексте (лингвистикалық, әлеуметтанулық, тарихи, психологиялық және т.б.) зерттеуге болады, бұл қолданылатын талдау әдістерінің алуан түрлілігін тудырады.
Әдебиет теориясының ғылым ретіндегі құрылымы
Беделді мамандар ұсынған дәстүр бар, оған сәйкес әдебиет теориясы аясында поэтика маңызды бөлік ретінде бөлініп, сонымен бірге оны теориялық және тарихи деп бөледі. Бұл бөлу мәні бойынша синхрония /диахрония принципі бойынша жүзеге асырылады. Тілге ұқсас көркем әдебиет жүйелі түрде ұйымдастырылған және сонымен бірге тарихи дамып келе жатқан ауызша өнердің "тілі" бола отырып, осы екі аспект бойынша қарастырылуы мүмкін және қарастырылуы керек. Бұл дәстүрді 2 томдық "Әдебиет теориясы" оқулығының авторлары-Тамарченко, Тюпа, Бройтман ұстанады.
Олар ұсынған әдебиет теориясының ғылым ретіндегі құрылымы В.Е. Хализевтің "әдебиет теориясы"оқулығының дизайны мен құрылысына қатысты кейбір көзқарастарға ие. Автор тұжырымдағандай, әдебиет теориясы оның әртүрлі аспектілері мен бөлімдері бар. Оның орталық буыны-теориялық деп аталатын жалпы поэтика. Бұл әдеби шығарма, оның құрамы, құрылымы мен қызметі, сонымен қатар әдебиеттің түрлері мен жанрлары туралы ілім. Жалпы поэтикамен қатар теориялық әдебиеттану әдебиеттің өнер түрі ретіндегі мәні туралы ілімдерді, сондай-ақ оның тарихтағы орны мен қозғалысының заңдылықтарын (әдеби процесс Теориясы) қамтиды. Алайда, бізден айырмашылығы, ғалым, біріншіден, әдебиеттің мәні туралы мәселені жалпы поэтикадан өнер түрі ретінде алады, екіншіден, ол бұл пәнді Тарихи поэтикамен емес, "әдеби процесс теориясымен" толықтырады, бұл бірдей емес. Әдебиет теориясына, жалпы пікірге сәйкес, поэтикадан басқа, әдебиеттану әдіснамасы, сонымен қатар өлеңтану кіреді.
Төрт томдық "Әдебиет теориясы" (ИМЛИ) авторлар ұжымының пікірінше әдебиет теориясына бірқатар маңызды ғылыми тақырыптар кіреді:
1) әдебиеттің эпистемологиясы: әдебиеттің шындыққа эстетикалық қатынасы туралы және оны бейнелі түсінудің табиғаты мен ерекшеліктері туралы ілім, бейненің эпистемологиясы, оның ішкі құрылымы, бейненің даму заңдылықтары, көркемдік, ұлттық, эстетикалық идеал, көркемдік әдіс мәселелері; 2) әдебиеттің онтологиясы: әдеби шығарманың табиғаты және оның әлеуметтік болмысы мен қызметі туралы ілім. Сюжет пен композицияның сұрақтары, тақырып пен идея, әдеби кейіпкер, кейіпкер, стиль және оның тарихи өзгергіштігі, формасы мен мазмұны; 3) әдебиет морфологиясы: әдебиеттің тегі, түрлері және жанрлары туралы ілім; 4) поэтика, семиотика әдебиеттің риторикасы: әдеби тіл мен көркем сөйлеу туралы ілім, сонымен қатар жолдар жүйесі. 5) рецептивті эстетика: әдеби шығарманы көркем қабылдау туралы ілім шығарма мен оқырманның диалогтық өзара әрекеті ретінде. Мәтіннің өзгермейтіндігі және әдеби шығарма мазмұнының өзгермелілігі, шығармада жазылған жазушының өмірлік тәжірибесінің шығарманы қабылдау процесінде оқырманның өмірлік тәжірибесімен өзара әрекеттесуі мәселелері; 6) әдебиеттің герменевтикасы мен аксиологиясы: әдеби шығарманың мағынасы мен бағалануы, түсіндіру және бағалау өнері туралы ілім. 7) әдебиет тарихының тарихи поэтикасы мен диалектикасы: әдеби процесс және оның ерекшеліктері, әдеби дамудың қозғаушы күштері мен заңдылықтары туралы ілім. Әдеби бағыттар, ағымдар мен мектептер, көркемдік өзара әрекеттесу, әдебиетті салыстырмалы зерттеу, әдеби дамуға әсер ететін әртүрлі тарихи өзгеретін факторларды қарастыру мәселелері; 8) әдебиет мәдениеттануы: әдебиет мәдениет феномені ретінде, әдебиет пен өнердің басқа түрлері, қоғамдық сананың басқа нысандары, сондай-ақ мәдениеттің басқа салалары арасындағы байланыстың жалпы заңдылықтарын зерттеу.
Әдебиет теориясы және онымен байланысты ғылымдар
Әдебиеттану жеке пәндер ретінде енеді: әдебиет теориясы, әдебиет тарихы, әдебиеттану. Әдебиеттанудың осы үш бөлігі бір-бірімен байланысты және әдебиет теориясымен өзара әрекеттесетін көмекші әдеби ғылымдар мен ғылымдармен толықтырылған. Бұл аксиология, нарратология, әдебиеттің семиотикасы, риторика, текстология, библиография, тарихнама, палеография және басқалар. Әдебиет теориясы философиямен және бірқатар байланысты ғылымдармен өзара әрекеттеседі: әлеуметтану, Лингвистика, өнертану және басқалар. Әдебиет теориясы әсіресе эстетика мен этикаға, психология мен тарихқа жақын. Тарих та, әдебиет теориясы да әр түрлі формада болса да, бірдей міндеттілікпен әдебиетті белгілі бір идеологиялық және көркемдік жүйе ретінде қарастыруға және оның тарихи даму заңдылықтарын түсінуге арналған. Әдебиеттің теориясы да, тарихы да "құрылымдық" және
"генетикалық" серия-дәл осы екі қатардың өзара тәуелділігінде екі ғылымда да тарихи және логикалық бірлік принципі жүзеге асырылады. Алайда, теоретик пен әдебиет тарихшысының зерттеу құралдары мен әдістері әртүрлі, олардың алдында тұрған тікелей міндеттер мен бастапқы эмпирикалық Материалды өңдеу әдістері әртүрлі. Теоретик дамып келе жатқан жүйенің мәнін анықтауға тырысады, тарихшы осы жүйенің белгілі бір формаларының қалыптасуы мен даму процесін сипаттайды.
А. Компаньонның пікірінше, әдебиет теориясы - "скептикалық (сыни) тәжірибе", "метакритикалық көзқарас, оның міндеті кез-келген сыни практиканың алғышарттарына жауап алу және сұрақ қою". Ол тарихшылар мен сыншылардың нақты мәтіндер туралы үнемі кездесетін сұрақтарын қояды, олар бұл сұрақтарға жауаптарды бұрыннан белгілі деп санайды. Теория бұл сұрақтардың проблемалық екенін, оларға басқаша жауап беруге болатындығын еске салады.
Кез-келген ғылымның, әрине, өзіндік терминологиясы болуы керек. Жалпы алғанда, әдебиеттануда мысалы: композиция, сюжет, сюжет, жанр, драма, сонет, нұсқа және тағы да басқалары терминге жатады. Әдебиеттану көбінесе философиядан, эстетикадан сөздер мен ұғымдардың қорын алады, кейде кейбір бағалауларда этикамен тығыз байланысты, психологиядан, тіпті лингвистикадан терминдер алады. Сонымен қатар, әдебиеттанушылар қолданатын көптеген терминдердің дәлдігі жоқ.

Достарыңызбен бөлісу:




©engime.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет