ҒҰЛАМА ҒИБРАТЫ
18 Мамыр 2010 | Тұлға
http://www.egemen.kz/
Загрузка ...
Манаш Қозыбаевтың “Тұлғалар тұғыры” атты кітабының ерекшелігі – біріншіден, тарихшының көзімен қарап, заман, уақыт, кезең шындықтарын жеке тұлғалардың іс-әрекеттерін нақты деректерге сүйене отырып ой толғау болса, екіншіден, шын публицистке тән машықпен оқушы зердесіне жеткізу мақсаттарын көздейді. Үшіншіден, тарихшының өрнегі мен әдебиетшінің ой-қиялы нақты мәселені баяндауға келгенде үлкен әлеуметтік арнаға бұрылып, философиялық түйін жасайтыны Манашты ғалым ретінде ерекшелендіретін сипатқа ие болады екен.
Әуелі жинақтың мейлінше жүйелі жасалғандығын айрықша атау қажет. Тіпті өзің жазғандарды оқушыға түсінікті де ыңғайлы деңгейде жеткізу үшін талай ойланасың ғой. Ал “Тұлғалар тұғырын” жүйелі де мәнді құрастырған Ілияс Қозыбаев өзінің балалық парызын ғана орындап қоймай, әкесімен бірге мектеп оқулығын жазып жүргенде алған тәжірибесі болсын, әдетте тірлікте көргені болсын барынша ықтияттық көрсетіп, жақсы үлгі-өнегені бойына сіңіре білгендігін мықтап танытыпты. Әкесінің мұрасын білгірлікпен жеткізуге кім болса да талпынады ғой. Сонда да Ілияс шын мәнінде әкесіне жаны ашитындығын ғана емес, мықты маман, шын тарихшы екендігін дәлелдепті. Оны кітапты талдау барысында аңғарып отыратындарыңызға кепілдік бере аламын.
Сонымен, “Тұлғалар тұғыры” не, қандай ғибраты бар? Жинақ үлкен төрт бөлімнен тұрады. Әсіресе, “Арыстары қазақтың” және “Замана перзенттері” атты екінші және үшінші тараулары тарихи тұрғыдан да, эстетикалық таным арнасынан да мәнді де сәнді, алымды да ажарлы, түсінікті де тағылымды. “Ой толғау” тарауына кірісерде Манаш “Өлім екі түрлі. Бірі – табиғи өлім, екіншісі – рухани өлім. Біздің мақсатымыз шын мәніндегі тарихи тұлғаларды рухани өлтірмеу” деген сүбелі ойдан бастайды да, ғұламалығын таныту мақсатымен емес, негізгі әңгімелерге апарар арналарды анықтау үшін “Ғұмырнама жанрын зерттеу мәселелеріне” әрі тарихшы, әрі әдебиетші ретінде назар аударады.
Мәскеудің атақты “Тамаша адамдардың өмірі” сериясынан қазақ қайраткерлеріне, атап айтқанда, Сәкен, Шоқан, Қаныш жайындағы ғұмырнамаларды атай отырып, “болашақта мұндай кітаптардың көбейгені жақсы болар еді” деген игі тілекті іші елжірей отырып жазады да, қазақ тіліндегі газет-журналдарда түркі тектес қайраткерлерге арналған жариялымдарды түгелге жақын шолып шығады.
Манаш Қозыбаев осы еңбегінде ғұмырнаманың талай шарттарын жеке-жеке мақалаға, ой-тұжырымға айналдырып отырыпты. Ғұмырнамасы жазылар кезде әуелі Азамат болуы шарт, ал оның көрікті, жарқырар қасиетін аңғартар, ел тілегін орындар, кісілік келбетін көрсетер сәттерін тәптіштеп баяндайды да “әрбір отбасы, мектеп, қоғам балаларды азамат етіп тәрбиелесе ғана еліміздің болашағы жарық. Әрбір перзентіміз құлқынның құлы болмай, Отанның ұлы болса қандай бақыт” деген игі тілекті айтудан жалықпайды. Бұдан кейінгі “Батыр – ел қорғаны”, қазақ зиялылары хақындағы толғаулар ғұмырнамасы жазылар қайраткерлердің сипатын айқындайтын қасиеттерді еске түсіріп, түсіндіріп, ұғындырып отырады.
Ал “Бізде ұлттық элита бар” деген тұжырымын қазақтың өткен-кеткен, бүгінгі тарихымен дәлелдеуге ұмтылады. Әрі-беріден соң элита қатарына қосылу үшін нендей қайраткерлік қажет екендігін бажайлап, тарамдатып айтып та береді. Мәселен, “ұлт элитасы деп ұлтына сенетін, оның басына түскен қиындыққа, өз мүддесіне жететін, тығырықтан жол тауып, әлемдегі 2000-нан астам ұлт пен ұлыстардың ішінен “қазақ” деген ұлттың өркениеттік орнын тауып қана қоймай, оны өркениеттік талдаудың даңғыл жолына салып беруге өнерін, білімін, күш-қайратын, ар-намысын жегетін, керек кезде ең қымбатты – өмірін беретін ұлт асылдары” деген түйіндеуінде Азаматтықтың ең биік өресін көреміз. Осы теориялық ойларды Манаш “Арыстары қазақтың” деген екінші тарауда нақты тұлғалардың іс-әрекеттерімен дәлелдеуге көшеді.
“Мырза Мұхамед Хайдар Дулати дала өркениетінің шежіресі” деген бірінші мақаласының өзінде теориялық баяндауға көбірек ден қояды. Ең алдымен, әлемнің бар жақсылығы Еуропадан тарады деген жалған еуроцентризм қағидаларының арамза сырын ашып, кейінгі кемел ойларына жол ашып алыпты. “Шын мәнінде Орталық Азия халықтары өркениетінің әлемдік өркениеттегі мәртебелі орнын тұңғыш дәлелдеген Мырза Мұхамед Хайдар Дулати” болғандығын, осы көзқарастан айнымау қажеттігін дәлелдей келіп, Тарих-и-Рашиди өткенімізді зерттеудің методологиялық негізіне айналып, Дала өркениеттеріне негіз болған түркі тектестердің бірнеше ғасырлық тарихына үңіліп, азамат мәдениетіне қосқан үлестерін тарамдата баяндайды. Және бұл ғылыми толғаудың бір ерекшелігі, Манаш басқа тарихшылардай деректерді көзге көлбеңдете бермей-ақ мәселенің ішкі сыр-құпиясын ашуға көп көңіл бөліпті. Соның арқасында ел билеушіге қажетті он шартты баяндап, әр мұсылманның 17 күнәдан ада болуына назар аударады, әр мемлекеттің этно-территориялық болмысын, шарттарын білгірлікпен әңгімелейді.
Мұнан кейін тікелей қазақ тарихына қатысты ойларын тарамдатып, Қазақияның мән-жайына, жаңа ұлттардың қалыптасып, мемлекеттері шаңырақ көтергенін, 92 баулы қыпшақ болмысының моңғол тектілерді жұта бастағанын, шынтуайтына келгенде, Шоқан айтқандай, Алтын Орданың негізгі жері мен елін қазақтың Ақ Ордасына айналдырып жібергенін мықтап еске салады. Олай болса, – дейді автор – “Қазақ хандығы – ата тарихымыздың асқар белесі, заңды жалғасы. Мырза Мұхамед Хайдар Дулатидың “Тарих-и-Рашидиін” ата-баба тарихының толыққанды шежіресі” дегенді нығарлай жазады да, әлі күнге дейін еуроцентризм түсінігімен келе жатқан әріптестерін, тарихшыларды, зиялыларды шынайы ғылым жолына түсуге шақырады.
Осы ойын ғана емес, бүкіл қазақ тарихының даму ерекшеліктерін аңғарту үшін ұлы тарихшы Қадырғали Қосымұлының ерен еңбегін санаға сіңдіре баяндайды. “Қадырғалидің “Шежірелер жылнамасы” өзінің деректілік дәлелдігі мен байлығы жөнінен сол заманның биік туындысы. Қазақ халқының тарихы туралы ең бай, ең негізгі дерек көзі” деген түйін де бір жолға аздық жасамайды. Бірімізді-біріміз тыңдап, айтылған ойды әрі қарай жалғастырып әкетсек, бұрмаланған қазақ тарихы тез-ақ жөнге түсер еді. Өкінішке қарай, орысша оқып, еуропаша ойлап қалғандар әлі де кес-кестеп алдымыздан шыға береді және білгірсіп солай ғой деп түсіндіруге бейім тұрады.
Әлі күнге дейін анықталмай келе жатқан қазақ этнонимі жайында Қадырғали айтқанды Манаштың бүгінгі біздерге түсін өзгертіп беруі де қызғылықты ғана емес, терең ойланатын мәселе. “Қадырғали қазақты шежіреде “Алаш”, ал мемлекеттік одағын “Алаш мыңы” деп атайды” деп, Р.Сыздықова, М.Қойгелдиев және Ө.Қопабаев айтып жүрген пікірлерге назар аудару қажет екендігін ескертеді.
Манаштың тағы да бір құнарлы ойына, яғни “Шежірелер жинағы” қазақ әдебиеттану ғылымының да қайнар көзі іспетті дегені де еленуге тиіс. Қадырғали жинағында халық шығармаларынан үзінділері бірқыдыру беріледі. Мысалы, “Тоқтамыс хан туралы дастаннан” үзінділер бар. Бұл мысалдардан біз қазақ поэзиясы жазбаша түрде ХVІ ғасырдан бұрын хатқа түскенін байқаймыз” деген ойына мен еріксіз іш тартамын. Себебі, Мұхтар Әуезов 1923 жылы “Шолпан” журналында “бұл күнге шейін қазақтың жазба әдебиеті жайынан сөз жазушылардың көбі біздің жазба әдебиетіміздің басы Абайдан басталады деп есептейді. Бұл пікір суретті художественная литература ретінде қарағанда дұрыс болса да, әдебиет тарихы ретінен қарасақ, үлкен адасқандық” (М.Әуезов. Шығармаларының елу томдық толық жинағы. “Ғылым”. 1998.) дегенін 1924 жылы Сәкен Сейфуллин “қазақ арасына жазба әдебиет таратқан Түркістаннан шыққан қожалар. Ол кезде қазақ арасына көп тараған Қожа Ахмет Ясауидің кітабы. Біздің қазақ ақындары соны еліктеп кеткен” (“Еңбекші қазақ”, 19.02. 1924) деген ойға қарсы “Ақ жол” газеті дау-дамай айтқан болатын. Коммунистік идеологияның күшеюіне және шовинистік көзқарастың өріс алуына байланысты “қазақта мәдениет түгіл тарихы жоқ надан халық” деген жалғандыққа қарсы өнімді ойды әрі қарай өрбітпей, әлі күнге дейін далақтаумен келеміз. Манаштың осы кітабын оқып отырғанда талай сүбелі ойларға бастайтын пікірлер кездесіп жататыны осының өзіне дәлел болса керек.
Жинақты құрастырушы Ілияс Манашұлы әкесінің тарихшылдығы мен сөзге шеберлігін қатардағы оқушы болсын, зерттеуші болсын, атағы мол академик болсын, бәріне бірдей ұсынар ойларды сатылап жеткізгені, оқушы танымын молайтқаны өте орынды болған. Мәселен, Абылай ханмен қазақ тарихында болған басқа тұлғаларды тұйықтап тастаса, кейінгі тарихи шындықтарға зияны тиер еді. Абылай ханды айтқаннан кейін оны оң жолға салып, ақылын айтып отырған “Дала данасы – Бұқар жырауды” айтпай, жазбай кетсе, көп мәлімет пен шындық көрпе ішінде қалып қояр еді. Міне, осы тұста Манаштың тарихшылығы ғана емес, әдебиетшілдігі, көркем сөздің қадірін түсіне білетіндігі бірден көрініп, Бұқар жыраудың көмекей әулие екендігі, кейінгілерге қалдырған тағылымы өзінен өзі андыздап оқушы санасына жетеді.
Манаштың Бұқар жырауға байланыстыра қазақ елінің халықтық гимнін (Елім-ай) жасаған Қожаберген сынды дауылпаз дарынға айрықша тоқтағаны жөн болған. Академияның, қазақтың талай ғалымдары бас болып ғылыми конференция өткізгеннен кейін де филология ғылымдарының кандидаты Серікбай Қосанов сынды зерттеушілер Қожабергенді “аңыздық тұлға”, яғни қолдан жасалған мүсін дегендей қысас пікір таратып жүр. Осы тұрғыда ғұламаның сезімі хабар берді ме екен, Манаш Қозыбаев “Елім-ай” әдеби тұрғыдан алғанда теңдесі жоқ туынды. Онда тек халық мұңы ғана емес, оның сыры, рухы бар. Автор егіліп те, төгіліп те жырлайды. Бірде тарихи тереңдікпен бойласа, бірде бүгінге қайғырып, болашақты ойлайды, философиялық пайымдармен орағыта толғайды. Ендеше, Қожаберген бабамызды қол бастаған батырдан өтіп, ғасырлар қойнауына мұра етіп келе жатқан асылымыздың авторы – Дауылпаз жырау деп атау орынды” деген ойын әсіресе әдебиет тарихын зерттеушілер қатты ескеруге тиіс. Түсіне алмағандар кездессе, Манаштың “Дауылпаз баба – Қожаберген” деген тарихи-әдеби эссесінен оқып алсын. Өйткені, “Қожаберген есімі Әз-Тәуке хан, Абылай хан, Әбілқайыр хан, Бұқар жырау, Төле би, Қазыбек би, Әйтеке би сияқты ұлтымыздың ұлыларының қатарында Отан тарихында хатталады” деген шешімді ойы тарихи шындықпен дәлелденген тұжырым.
Рухани күштің мықтылығын, айрықша пәрменділігін Манаш енді ел тірегі Қаракерей Қабанбай, Қанжығалы Бөгенбай, Шапырашты Наурызбай, Шақшақ Жәнібек, Керей Ер Жәнібек, Жәуке, Исатай-Махамбет, Сырым, Қарасай, Кенесары-Наурызбай батырлардың ел үшін, халық қамы үшін бастарын оққа тіккендерін нақты мұрағат деректерімен оқушыға жеткізіп, тарихи таным-біліктерін молайтып тастайды.
Қазақ тарихының арғы белестерін қасиетті тұлғалармен көрсете келіп, енді қазақ мәдениеті батыс, орыс мәдениеттерінің игі ниетпен не зорлық жүйесімен тоғысқанын көрсету үшін әңгімені “Шоқан шоқыларынан” бастайды.
Отаршылардың негізгі мақсаты жаулаған бодан елдердің мысын басып, қанау-тонау әрекеті болса да, объективті түрде басқа да ықпалы тиетінін жоққа шығармау керек. Осыны біз Ресей империясының ұзын қолы қазақ даласына жеткен кезден анық аңғарамыз. Қазақ байлары мен төрелері балаларын орысша оқытуға құмарлануының өзі нәпақадан құр қалып қоймаудың амалы еді. Ал оқу-білімге араласу, сөз жоқ, өзінің игі ықпалын жасамай қоймайды. Олардың ішінен Шоқан, Ыбырай, Абай сынды ағартушы-демократтармен қатар кешегі алаш қозғалысын бастаған ата-ағаларымыздың шыққанын айтуымыз парыз. Игі мәдениет араласқан тұста игілікті істер болмай қоймайды. Міне, осыны ескерген Манаш Қозыбаев “Шоқан шоқыларын” даралай әңгімелеуі әбден заңды.
Ал осы ойларға қосыла отырып Шоқан көзқарасын баяндауда ескерілмей жүрген үлкен бір мәселеге назар аударыпты. “Шоқанның көзқарасына әсер еткен факторлардың тағы бір саласы марксизм идеяларымен таныстығы деп ойлаймын. Шоқан Чернышевскийдің “Современнигін”, А.Герценнің “Колоколын” оқығанын замандастары сол кезде-ақ айтып кеткен еді. Ал Шоқан маркстік әдебиетті оқыды, онымен таныс еді деген дерек жоқ” дей тұра, оның әдеби мұрасына көз қырын салу керек деп бірден-бір дұрыс жолды көрсетіпті. Және адамды сендірерліктей деректерді келтіріпті. “Шоқанның көзқарасы ағартушылықтан асып, революционер-демократ аясына бейімделумен танылады” деген қорытынды жасапты. Тап осындай ойдың шеті “Абай және оның заманы” деген толғауында да бар. Тегінде тарихшының көзқарасы әдебиетшілдігі жәрдемге келер сәті осыдан-ақ байқалса керек.
Ағартушы-демократтардан кейін Әлихан Бөкейхановқа арнап “Тағдыр: түнек пен шырақ” деген мақаласы 1995 жылы “Ақиқат” журналына басылған нұсқасымен беріліпті. Онда “Әлихан Бөкейхан есімі алаш, қазақ ұлы, қазақ мәдениеті, оның тарихы, қазақ мәдениеті, шығыс мәдениеті түбірлі де дүбірлі проблемалармен байланысты. Кешегі казармалық социализм заманында біз оның есімін, тек қана “буржуазиялық ұлтшыл”, “алашордашыл”, “халық жауы” деген сияқты құбыжық ұғымдармен байланыстырып, қалың елді, оның ішінде зиялылар қауымын үркітіп келдік. Не жасыратыны бар, үркіп қана қоймай, үріп келгендердің қалың ішінде біздің ұрпақ та бар” дегені Манаштың парасаттылығын айқын танытады.
“Ахмет Байтұрсынов – ХХ ғасырдың ұлы реформаторы”, “Ұлт перзенті Смағұл Садуақасов хақында”, “…Әмір Әбдіғапар”, “Тағдыр тәлкегі (Аманкелді батыр туралы ізденіс)”, “Ғасыр тауқыметін арқалаған арыстар” атты толғаулар мен мақалалар негізінен алаштың ардақтыларының толқылмалы тағдырларына арналып, талай соны пікірлерді айтқан. Осы жөнінде тарихшының көзімен көргендерді, түйінделген ойларды біздің әдебиет зерттеуші ғалымдар ойлана оқып, толғана тұжырым жасаса қазақ ғалымына едәуір олжа болар еді.
Сәкенге арналған “Халықтың еркесі, көш бастар серкесі” эссесі, Жүсіпбек Аймауытовтың “Қабырғалы қаламгер”, Ыбырай Алтынсариннің дәстүрін жалғастырған “Спандияр Көбеев тағылымы” ұласып, Қаныш Сәтбаевтың қазақ тарихында алатын орны мен даңқына сүбелі сөздер арнапты.
“Тұлғалар тұғыры” жинағының үшінші тарауы “Замана перзенттері” деп аталады да, қазақ тарихының пірәдары Әлкей Марғұланға арналады. Бұдан кейін Ғабеңнің – Ғабит Мүсіреповтің адамгершілігін, пендешілігін, майталман жазушылығын сөз етіп, халқымыздың аяулы ұлы Ілияс Омаровтың өмір тынысына үңіледі.
Бұл үшінші тараудың екінші бөлігі естелік іспеттес ой-тұжырымдарын жеткізген екен. Оған өзі аралас-құралас болған қазақтың ірілері мен жайсаңдары топтасып, қазақтың ғылыми-әдеби элитасы кескін-келбетін, әдет-ғұрпын, іс-әрекетін аңғарарлықтай деңгейде баяндайды. Оның әрқайсысына мінездеме беріп сипаттасақ, рецензиямыз шұбатылып кетері сөзсіз. “Халқының Мәлігі” деп қазақтан шыққан Кеңес Одағының Батыры М.Ғабдуллин жөнінде ұзақ толғанса, “он екі мыңға жуық Кеңес Одағының батырлары қатарынан Бауыржан Момышұлы орын алуға тиіс” деп шамырқанғаны 1990 жылы шамырқанғаны періштенің құлағына шалынды ғой.
“Димекең туралы естелік жазамын деп кім ойлапты” дегеннен басталатын “Өтті, кетті сол заман” толғауы 70-80 жылдардағы жағдайды көзге елестетеді. “Кеңес режимінің дәуірлеген тобы. Бәрін өзі шешіп, өзі билік айтатын партияның заманы. Адам өмірі, еңбегі ойыншыққа айналған кез” деп өз басынан өткен оқиғасын былай жалғастырады. “Белгілі антрополог О.Смағұловтың кітабы өртенді. Содан кейін кезек М.Қозыбаев, З.Голикова бірігіп жазған “Золотой фонд партии. Из истории кадровой политики КПСС” деген кітапқа жетті. Бір сағатта бірнеше жылғы еңбек күлге айналды. Бес жыл “жер ауып”, Алматы мал дәрігерлік институтында өксік өмір өтіп жатқанда” құдай беріп, Д.Қонаев шақырып, “Қазақ энциклопедиясының” бас редакторы етіп тағайындағаны өрбітер ойға тиек болыпты. Сол сияқты “Өрге баста еліңді” деген тілекті Н.Назарбаевқа достық ниетпен айтыпты. Сондай-ақ, Шахмардан Есенов, Өмірбек Жолдасбеков, Өмірзақ Сұлтанғазин, Сақтаған Бәйішев, Қайрат Мұхамеджанов, Өзбекәлі Жәнібеков, Салық Заманов, Евней Бөкетов, Батырбек Бірімжанов тағы басқа қайраткерлер жөніндегі естеліктер мен көргендері оқушыға ой салатын ғибратты дүниелер.
Көзі көріп, аралас-құралас болған қайраткерлердің ішінен екі пендеге, атап айтқанда, Ілияс Есенберлин мен Ермұқан Бекмаханов жайлы толғамдарына тоқтау қажет. Өйткені, олар бір-бірімен байланысып жатуымен, тағдыр талқысымен бауырлас болуымен ғана емес, қазақ еліне сіңіріп кеткен еңбектерімен қадірлі екені еске алынған.
“Ілияс Есенберлин есімін атағанда қазақ әдебиетінің, қазақ мәдениетінің алып тұлғаларының бірі көз алдыма келеді. Ұлы жазушының мен өз басым ерлігіне тәнтімін. Кешегі атақты ғалым Е.Бекмұхановтың итжеккенге айдалуының басты себебі, ұлт-азаттық қозғалысының ең бір жабық тақырыбы Хан Кене бастаған қаһарман халқымыздың бостандық күрес тарихын зерттеуі емес пе еді?! Міне, осы бір “жабық”, басқаша айтқанда, “абақты”, “итжеккенге” айдауы мүмкін тақырыпқа оралу үшін қандай жүрек керек десеңізші! Ілекең империялық қаһардан қорықпады, зиялы қауым ішінде Хан Кенедей батырлығын танытты, заманнан ширек ғасыр озып, арттағы ұрпаққа өлмес мұра, Ә.Кекілбаев, М.Мағауин, С.Сматаев сияқты талантты тарихи романистер мектебін қалдырды” деген кесек ой әділдігімен құнды. Ал өзінің ұстазы, үлгі алған ғұлама ағасы Ермұқан Бекмұханов жайындағы “Тағдыры күрделі қайсар талант”, “Ұстазым туралы бір-екі сөз” толғаулары шынайы сезіммен, ғибратты ойларымен құнды. Ұлы тарихшы мен жазушының артында қалған орасан зор мұраларын білуге, оқуға еріксіз жетелейді. Бұдан кейін әңгімеленетін көп есімдердің атын біліп, бұл жалғанда қалған іздерін, өнегелерін аңғарып, ғибрат аламыз.
Ал тәуелсіздік келгеннен кейін жазған “Сталин және Қазақстан” немесе Голощекин, Хрущев, Брежнев тұсындағы Қазақстанның шындықтары барынша дәлелді де, ашық баяндалған уақытта пенделік пиғылымен қатар қазақ халқының рухын сындыру, басып-төстеу үшін ойына келгендерін істегендерін ішкі дүниесі қан жылай отырып баяндауы да, бар ойын емеурінмен білдіруі де, әбден қысастық жеңген сәтте ашына да ащы айтатындары да осы кітаптың өн бойынан анық аңғарылады. Өтпелі осы дәуірді басынан кешірген шын мәніндегі тарихшы қай кезеңде мақала жазбасын, жан-сырын толғанысын, өзінің адами позициясын аңғартып келгені үшін қадірлеуге тиістіміз. Ондайды істемей, кімнің тарысы піссе, соның тауығы болып шығатындардың, әсіресе, қазақ зиялыларының психологиясынан жиі кездесетін аярлықты Манашта аз екенін аңғарып, шын мәнінде ғұлама тарихшы екендігіне ден қоямыз.
Тұрсынбек КӘКІШЕВ, профессор.
Достарыңызбен бөлісу: |