Солтүстік Қазақстан облысы Тайынша ауданы Амандық орта мектебі



Дата04.07.2018
өлшемі4,08 Mb.
#46878
  • Солтүстік Қазақстан облысы
  • Тайынша ауданы
  • Амандық орта мектебі
  • 4-сынып оқушысы Шари Қымбат
  • Сүйіп оқитын пәндерім:
  • математика, әдебиет, ағылшын
  • тілі
  • Бос уақытта: М.Мақатаев және
  • А.Құнанбаев өлеңдерін сүйіп оқимын.
  • Өмірлік ұстанымым:
  • Оқусыз білім жоқ,
  • Білімсіз күнің жоқ.
  • Домбыраның шығу тарихын
  • Домбыраның шығу тарихын
  • зерттеу
  • жолдары
  • Мен де атама, анама ұқсағым
  • келеді
  • Менің жұмысымның мақсаты:
  • Қазақ халқының аспаптық музыка саласы сан ғасырлар бойы қаншама тарихи кезеңдердің рухани нәрін бойына жинап, өзіндік айрықша үнмен, өзгеше нақышпен, шебер шыңдалып, кемел дамып, ұлттық дара сипатта қалыптастыру.
  • Әсіресе домбыра аспабының қазақ халқының руханиятында алар орны ерекше.Қазақ домбырасының түп тамыры көне замандардан бастау алғаны жайлы түсінік алу
  • Домбыра - қазақ халқының өте ерте және кең тараған, нағыз табиғи ұлттық музыкалық аспабы.
  • Міндеті:
  • Домбыра - қазақ халқының ең кең тараған екі ішекті, көп пернелі музыкалық аспабы. Ол – қазақтар өмірінде маңызды орын алатын, өзіндік музыкалық сипаты бар аспап. Алғаш эпикалық дәстүр шеңберінде жыр, толғау, термелерді сүйемелдеуге қолданылған домбыра кейін аспаптық шығарма – күй жанрының қалыптасуына ықпал еткен. Қазіргі кезде домбыра жеке әнді сүйемелдеуге, күй тартуға, халықтық-фольклорлық музыкада, классикалық шығармаларды орындауға қолданылатын, мүмкіндігі кең музыкалық аспап болып табылады.
  • Домбыра мұнша шешен болдың неге?
  • Күй толған көкірегің шежіре ме?
  • Сыр қозғап ғасырлардан жөнелесін,
  • Саусағым тиіп кетсе ішегіңе, -
  • деп Қасым Аманжолов жырлағандай қазақ халқының басқа халықтардан ерекшеліктерінің бірі ол өзінің ұлттық музыкасының болуы. «Нағыз қазақ - қазақ емес, нағыз қазақ – домбыра» демекші домбыра атадан балаға жеткен, қадірлеп көзінің қарашығындай сақталып, қымбат қазынаға айналды. Қаймағы бұзылмай жеткен бұл өнердің бір шыңы бұл қазақтың ұлттық домбырасы.

  • Домбыраның
  • шығу тарихы
  • Қазақтың ұлттық аспабының аты:
  • Домбыра
  • Жіктелуі: екі ішекті (кейде үш ішекті)
  • музыкалық аспап
  • Туыстас аспаптары: Қобыз
  • Домбыраның атасы:
  • Құрманғазы Сағырбайұлы, Дина
  • Нұрпейісова, Сүгір Әліұлы
  • Домбыра - қазақ халқының өте ерте және кең тараған, нағыз табиғи ұлттық музыкалық аспабы. Көне Шумер тілінен аударғанда «кішкене садақ» деген мағына береді. Алматы облысы, Жамбыл ауданы аумағынан шамамен 2,5 ғасыр бұрын табылған таста қашалған суреті мен 16 ғасыр бұрын Мысыр еліндегі Нахт қабіріне салынған пішінінен еш өзгермеген.

Домбыраның түрлері

  • Қазіргі кезде домбыраның
  • 20-дан астам түрлері бар.
  • Олардың ішінде
  • аша
  • ән мен күй домбырасы
  • торсық
  • тұмар
  • кең шанақты (екі нұсқасы)
  • балдырған
  • балашық
  • шіңкілдек
  • үш ішекті
  • қуыс мойын
  • шертер
  • оркестр домбыралары:
  • қоңыр дауысты (альт)
  • жіңішке дауысты (прима)
  • ащы дауысты (секунда)
  • бас домбыралар

Ең алғаш пайда болған аспап

  • Қобыз Шертер Домбыра

Көп ішекті домбыралар

  • Қазақтың музыка мәдениетін зерттеушілер күні кешеге дейін өткен ғасырдағы этнографтардың көп ішекті домбыралар жайында жазып қалдырған еңбектеріне жөнді мән бермей келген еді. Ал Семей облысынан үш ішекті аспаптар мен үш дауысты бірегей күйлер кездескеннен кейін ғалымдар бұл мәселедегі көзқарастарын өзгерте бастады. Қазақтарда бұрын өзінің қүрылысы жағынан үш ішекті көне шертерге ұқсас көп ішекті домбыра болғаны жайында бұл күнде қосымша деректер табылып отыр.

Домбыраның құрылысы

  • .

Домбырашы шебермен кездесу

  • Әр түрлі үлгідегі домбыралардың қақпақтары зерттелінді. Қақпақтың жеке бөлшектерін құрастырып жинағаннан кейінгі серпінін белгілеу үшін кергіш орнатылады. Қақпақты шанаққа отырғызғаннан кейін топты жаңғырық пайда болады
  • Қақпақ бірнеше шағын тақтайды желіммен біріктіру арқылы жасалынады. Қақпақты құрайтын тақтайлардық физикалық қасиеттері мен түсі бірдей болуы шарт. Тақтайша ағаштың табиғи жолақтары бойынша бір бағытта жымдастырылып біріктіріледі. Ені —250 мм, ұзындығы — 400 мм және қалыңдығы —2,5 мм етіп құрастырылған қақпақтың тербеліс жиілігі ағаштың физикалық қасиетіне қарай 207,64—233,08 гц шамасында болады. Егер қақпақтың қалыңдығы 3 мм болса, онда тербеліс жиілігі 233>08—277,12 гц шамасында болмақ.
  • Домбыраны зерттеу нәтижелері

Қазақтың киелі қара домбырасына осы лайықты ма? Мұндайға жол бермеу керек

  • Ал мен өзімнің жобамды Бауыржан Момышұлының сөзімен аяқтағым келеді. Өнер саласында қазақтың киелі аспабы домбыра туралы былай дейді:
  • Бауыржан Момышұлы: “Домбыра деген қазақтың қасиетті дүниесі. Өздерің тарта алмасаңдар да, қадірлей біліңдер. Баланың бойына халықтың рухани байлығын сіңдіру осындайдан бастау алады. Домбыраның сырлы сарына ауыздан балғын бала, уызына жарымаған көтерем қозыдай болады”,- дейді.
  • „Домбыраны қастерлей білмеген қазақтың баласы туған халқының жанын білмейді, ал халықтың жанын түсінбеу деген тамыры шабылған ағашпен тең. Ондай ағаш жапырақ жайып сая да бола алмайды, жеміс те бермейді”,-деп Бауыржан атамыз.

Назарларыңызға рахмет!



Достарыңызбен бөлісу:




©engime.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет