Ертегілердің жанрлық ерекшелігі, халықтық сипаты



Дата13.12.2016
өлшемі15,15 Kb.
#3768

Ертегілердің жанрлық ерекшелігі, халықтық сипаты;

  • Ертегілердің жанрлық ерекшелігі, халықтық сипаты;
  • Қазақ ертегілердің жиналуы мен зерттелуі;
  • Қазақ ертегілерінің жіктелуі;
  • Қазақ ертегілерінің құрылымы;
  • Қиял-ғажайып ертегілері;
  • Тұрмыс-салт ертегілері
  • Жан-жануарлар туралы ертегілер;
  • Қазақ ертегілері

Барлық елдердің фольклорынан мол орын

  • Барлық елдердің фольклорынан мол орын
  • алатын ауыз әдебиетінің үлгісі - ертегілер.
  • Ертегілер ел арасында қара сөз үлгісінде, көркем
  • әңгіме түрінде айтылып таралған. Демек,
  • ертегілердің жанры – көркем проза.
  • Ертегілер адам баласының тұрмыс-
  • тіршілігіне, кәсібіне дүние танымына
  • байланысты туған. Көркем прозаның бұл түрінде
  • халықтың ой-арманы, мақсат-мұраты, әдет-ғұрпы көрініс
  • тапқан.
  • Ертегілердің жанрлық ерекшелігі,
  • халықтық сипаты

Ертегі жанрының атқаратын қызметі зор. Ең

  • Ертегі жанрының атқаратын қызметі зор. Ең
  • бастысы – оның тәрбиелік қызметі. Сонымен қатар
  • тыңдаушының көркемдік-эстетикалық талғамын
  • қалыптастыруда маңызды рөл атқаратындығы.
  • Ертегілердің басты мақсаты - сюжетті
  • барынша ғажап, көркем, тартымды түрде әсірелеп
  • баяндау. Демек, ертегі шындық өмірді суреттеуден гөрі,
  • оны әсірелеп баяндауды міндет санайды.
  • Ертегілердің жанрлық ерекшелігі,
  • халықтық сипаты

Қазақ ертегілерінің ел арасынан жиналуы,

  • Қазақ ертегілерінің ел арасынан жиналуы,
  • хатқа түсіріліп, баспасөзде жариялануы ХІХ
  • ғасырдың II жартысынан басталады;
  • Бұл ретте Ш. Уәлиханов, Ы. Алтынсарин,
  • Г.Н. Потанин, В.В. Радлов, И.Н. Березин,
  • Ә. Диваевтың үлестері бірінші кезекте аталады.
  • МәшҺүр Жүсіп Көпеев “Дала уәлаяты газетінде”
  • қазақ ертегілерін жариялап отырған. Ахмет
  • Байтұрсынұлының “Тіл-құрал” оқулығында мақал-
  • Мәтелдер мен ертегілер көптеп кездеседі.

Сол сияқты Х. Досмұхамедұлы, М. Әуезов,

  • Сол сияқты Х. Досмұхамедұлы, М. Әуезов,
  • С. Сейфуллиндер ауыз әдебиеті үлгілерін
  • жинап, жариялауға маңыз берген. Бұл
  • кезеңде ертегі таза таптық тұрғыдан бағалау
  • бағыты үстемдік алғандықтан, көптеген
  • ертегі нұсқалары назардан тыс қалды, тіпті
  • жинаққа енген ертегілердің мазмұнына да
  • түзетулер енгізілді.
  • Қазақ ертегілерінің жиналып зерттелуі

Бұл үрдіс ХХ ғасырдың 60-шы

  • Бұл үрдіс ХХ ғасырдың 60-шы
  • жылдарына дейін жалғасты. 60-шы жылдан
  • бастап ертегі жанрын зерттеу ғылыми негізде
  • жүргізіле бастады. Әсіресе, М. Әуезов,
  • Е. Ысмайылов, В. Сидельников,
  • М. Ғабдуллиндер жемісті еңбек етті. Аталған
  • ғалымдар 3 томдық қазақ ертегілерін қазақ және
  • орыс тіліндерінде басып шығарды. Қазақ ертегілері
  • жаңа бағытта зерттеліп, олардың түрі және құрылымы
  • туралы көлемді мақалалар жазылды.
  • Қазақ ертегілерінің жиналып зерттелуі

Ертегілердің сөйлем құрылымы ауызша айтуға ыңғайлы болып

  • Ертегілердің сөйлем құрылымы ауызша айтуға ыңғайлы болып
  • келеді. Қомпозициясы бірнеше бөлшектен тұрады: бастама –
  • эпикалық баяндау – аяқтау. Әдетте бастамада кейіпкердің ата-анасы,
  • оның дүниеге келуі мәліметтер ұйқасқан проза түрінде беріледі.
  • Эпикалық баяндау қаһараманның ер жетуін, үйленуін, бастан
  • кешкендерін әңгімелейді. Аяқтауда кейіпкер мақсат-мұратына
  • жетеді. Бастама мен аяқтау үшін тұрақты тіркестер қолданылады. Мысалы
  • бастама:
  • Бар екен де, жоқ екен
  • Аш екен де, тоқ екен
  • Ерте, ерте, ерте екен
  • Ешкі жүні келте екен
  • Қырғауыл жүні қызыл екен, - деп басталса, соңы “... Сөйтіп, барша мақсат-
  • мұратына жетіпті”, - деп аяқталады.
  • Қазақ ертегілерінің құрылымы

Қазақ ертегілері негізінен 3 топқа

  • Қазақ ертегілері негізінен 3 топқа
  • жіктеледі. Олар:
  • Қиял-ғажайып ертегілері;
  • Тұрмыс-салт ертегілері;
  • Жан-жануарлар ертегісі.
  • Бұлардың өзі іштей жіктеледі
  • Қазақ ертегілерінің жіктелуі

Қиял-ғажайып ертегілері - қазақ ауыз әдебиетінің ең көне

  • Қиял-ғажайып ертегілері - қазақ ауыз әдебиетінің ең көне
  • жанрларының бірі. Ғалымдар олар алғашқы қауымдық
  • қоғамда қалыптасып дамыған. Сондықтан бұл ертегілерде
  • адамзат дамуының алғашқы сатысындағы (матриархат, магия,
  • анимизм, тотемизм сияқты діни наным-сенім)
  • белгілері сақталған деп санайды.
  • Қиял-ғажайып ертегілерінің жағымды кейіпкерлері қарапайым
  • адамдар, аңшы-мергендер, бақташы-малшылар. Олар
  • жыртқыш аңдармен, табиғаттың дүлей күшімен күреседі. Ал
  • жағымсыз кейіпкерлер ретінде жалмауыз кемпір, жезтырнақ,
  • албасты, шайтан, пері, дию, жалғыз көзді дәу, айдаһар, жеті
  • басты жылан, қорқау қасқыр бейнеленеді. Бұл ертегілерде
  • жақсылық пен жамандық, қастық пен достық, жауыздық пен
  • әділдік күресіп, соңында адам баласы өзінің ақыл-парасаты,
  • күш-қайратымен қиындықтарды жеңіп отырады.
  • Қиял-ғажайып ертегілері

Қиял-ғажайып ертегілерінің бір түрі – батырлық

  • Қиял-ғажайып ертегілерінің бір түрі – батырлық
  • ертегісі. Батырлық ертегілерінің басты тақырыбы
  • – ерлікпен үйлену, неше түрлі құбыжықтармен,
  • адам жегіш жалмауыздармен күресу, рудың,
  • елдің намысын қорғау. Қаһармандық үйлену
  • болашақ батырдың өзіне қалыңдық іздеп, ұзақ
  • жолға сапар шегумен байланысты болып келеді.
  • Бұның арғы түп негізінде өз руластарының
  • ішінен қыз алуға тыйым салатын экзогамия заңы жатыр.
  • Батырлық ертегісі

Ертегілердің бұл түрінде өмірде болған

  • Ертегілердің бұл түрінде өмірде болған
  • немесе болуға тиісті уақиғалар орын
  • алған. Кейіпкерлері қарапайым
  • адамдар. Басты тақырыптары отбасы,
  • ел, еңбек, жақсылық пен жамандық
  • және т.б.
  • Тұрмыс-салт ертегілері

Жануарлар туралы ертегінің түп-төркіні адамзат

  • Жануарлар туралы ертегінің түп-төркіні адамзат
  • тарихының ең көне заманында, аңшылық өмір кезінде
  • жатыр. Адамдар күн көру үшін жабайы аңдарды
  • пайдаланып, оларды қолға үйрету, асырау жайын
  • қарастырды. Олардың қасиеттері туралы мифтік ұғым-
  • түсініктер пайда болды. Кейін келе қоғамдық сананың
  • өзгеруімен ертегілерде жануарлар туралы реалистік
  • түсініктер көрініс тапты. Жануарлардың ерекшеліктерін
  • айқындайтын мінездемелер беріледі. Мысалы, маймыл
  • жұртқа мазақ, күлкілі, түлкі айлакер, қасқыр аңқау.
  • Жануарлар жайындағы қазақ ертегілерінің бір түрі –
  • мысал ертегілер (аполог) деп аталады. Қазақтың мысал
  • ертегілері шығыс фольклорымен тығыз байланысты.
  • Ертегіде суреттелген жан-жануарлар бейнесі арқылы
  • адамдардың жағымсыз мінез-құлықтары сын алынады.
  • Жан-жануарлар ертегісі

Арыстан, қасқыр, түлкі (қазақ халық ертегісі)

  • Арыстан, қасқыр, түлкі үшеуі аң аулауға шығады. Бұлардың қолдарына бір есек, бір киік, бір қоян түседі. Орталарына жинап, арыстан қасқырға: “Сен бөліп бер бізге” – дейді. Қасқыр:
  • Жарайды, бұл белгілі нәрсе ғой, есек арыстандікі, қоян түлкінікі, киік менікі”-, дегенде арыстан ашуланып, қасқырдың мойнын жұлып алып, лақтырып жіберіп, түлкіге: “Сен бөл, мына жолдасың бөлістен шатасты ғой”, - дейді. Түлкі: “Жарайды, бұл ашық жұмыс қой. Есек сіздің таңертеңгі тамағыңыз, киік кешкі тамағыңыз, қоянды таңғы және кешкі астың арасында ауқат қыларсыз”, - депті.
  • Сонда арыстан түлкіге: “Ой сен не деген ғажап бөліске шебер едің, бұл білімді сен кімнен үйрендің”, - дейді. Түлкі: - Жә, ақсақал, бұл бөліс білімін маған үйреткен денесінен ұшып түскен қасқырдың басы емес пе?, - депті. (Қазақ халық әдебиеті: Ертегілер. Бірінші том. Алматы “Жазушы”, 1988. -121 б.)


Достарыңызбен бөлісу:




©engime.org 2024
әкімшілігінің қараңыз

    Басты бет